Vardagen

Telefonförsäljare eller bara trevlig?

Igår misstogs jag för en telefonförsäljare. Det var lite kul faktiskt! När jag är nervös över att ringa till någon, speciellt om det är någon jag inte riktigt känner eller som jag fått kontakt med via någon annan, då är jag nästan pinsamt artig när jag ska presentera mig.

Så, igårkväll efter att vi hade konstaterat att jag hade så när som noll och ingen bromsverkan så skulle vi ju försöka få tag på en mekaniker. Jag skulle därför ringa till en bekant till mammas sambo, som hjälpt mig med golfen tidigare. Sagt och gjort.

Jag slog numret. Hans fru svarade, och jag presenterade mig med för- och efternamn, och sa att jag sökte P-G. Hon svarade att nej, han var inte hemma. Jag frågade om hon visste när han skulle komma tillbaka, och det visste hon inte riktigt sa hon. Men sedan frågade hon vad det gällde. Jag skrattade till lite nervös och försökte förklara att han hjälpt mig med min förra bil, och nu ikväll (igår alltså) så hade mina bromsar lagt av, så jag skulle höra om han hade möjlighet att hjälpa mig någon dag framöver.

Hon blev tyst en liten stund, sedan harklade hon sig och sa; ”Jo, du, jag ljög. Han är hemma, faktiskt. Jag trodde du var en sån där försäljare eller nån som ville göra en sån där intervju, de har ringt flera gånger den senaste veckan och sökt honom så jag tänkte att ikväll skulle han slippa… Så jag ljög, han är hemma faktiskt. Vänta ska du få prata med honom”.

Jag bara skrattade. Men jag förstår henne! En främmande människa som ringer hem till en en vardagskväll och låter så ”officiell” som bara möjligt. Jag skulle också ha antagit att det var någon som ville sälja nåt eller som ville ställa tråkiga frågor.

Men men, det löste sig ju. Och P-G var ju en ängel som lät oss komma ut med bilen direkt, och han har nu pysslat med den under dagen. Han hittade läckaget, det var bak vid bromsoket om jag fattade det rätt, så det är bytt och som jag förstått det så är bromsarna luftade med. Dessutom var bromsklossarna slut, så även de ska bytas, men det blir imorgon. Verkligen snabbt jobbat tycker jag, vilken pärla till människa!

Säg mig vad du tänker om detta

