Dig vill jag inte få uppdateringar om!

Jag har funderat idag. Lite då och då ser jag vänner på Facebook som annonserar ut om att de ska ”rensa” bland sina vänner, eller hotar med att de kommer avfölja de som gillar skitsidor/postar ditt/postar datt/har en viss åsikt och så vidare.

Är det viktigt att informera sina vänner om detta? För det första, om poängen är att det ska vara någon diskret ”hint” till någon speciell person så lär det säkerligen gå personen förbi. För det andra, tror man att man är viktig nog att ha som ”följare/prenumerant” så att X antal vänner i ens flöde kommer ändra sitt postningsbeteende för att ”jag” hotar att avfölja den? För det tredje, apropå rensa-bland-vänner-varianten, om man rensar så handlar det väl mest troligt om personer som man i nuläget inte har någon direkt kontakt med, eller som man helt enkelt inte har något gemensamt med, då tror jag väl inte heller att de skulle ”bry” sig om ifall de blir bortplockade från någons vänlista? Nog för att det finns människor som ”samlar” på vänner/följare, men ändå.

Nu ska jag vara lite så där att jag talar emot mig själv kanske, men emellanåt gör även jag sådana där rensningar, och nu ”berättar jag om det för er”. Men jag ser ingen anledning att annonsera ut det på berört forum INNAN jag gör rensningen. Jag ser inte att det skulle spela någon roll, mer än att kanske skapa irritation hos folk. Om jag stör mig på någon persons uppdateringar, eller om jag känner att det är en avlägsen bekant med vilken jag inte alls rörs av uppdateringarna, då är väl det ”mitt problem”, eller? Om jag då till exempel väljer att inte längre prenumerera på dens uppdateringar på tex Facebook, då är det ju ingen annan än jag som lider av det. Visst, om jag helt tar bort personen som vän så får ju inte den mina uppdateringar heller, men jag tror inte att mina uppdateringar är speciellt viktiga eller intressanta heller.

För någon vecka sedan så postade jag en skapligt sarkastisk uppdatering på Facebook om att det nu var helg, vilket är den tiden i veckan då alla fredagsmys-poster dyker upp, i kombination med diverse bilder på mat och dryck. Den statusen handlade inte om att jag skulle avfölja alla eller någon som höll på med sådana uppdateringar (även om det kan vara sjukt störande ibland) utan det var mer bara ett sarkastiskt infall apropå ingenting.

Jag är inte dummare än att jag förstår att människor avföljer mig med, eller plockar bort mig som vän. Jag gnäller, jag bloggar, jag lägger ut nonsensbilder från nätet (s.k ”humor”) och jag lägger ut bilder som jag själv fotat. Givetvis finns det folk som stör sig även på det jag gör, men då må det väl vara hänt då. Men samtidigt kan jag villigt erkänna; om en person som jag ”vill synas för” går ut med att hon eller han stör sig på någon slags uppdatering som ”folk” gör, då kan jag absolut tänka mig att anpassa mig efter det. Men det beror ju som sagt på vem personen i fråga är också.

Nåja. Nog med socialt media-gnäll från mig för den här gången. Nu ska jag rensa min FB-vänlista… ;P
Eller inte.

Trevlig kväll!

One thought on “Dig vill jag inte få uppdateringar om!

  1. Men gosh, eller hur! Jag förstår verkligen inte varför vissa människor tycker att man ska anpassa allt efter dem! Flera ggr har jag läst det i arga bibliotektantens feed. Typ ”du passar inte mina åsikter, jag tycker såhär och såhär” nähä men gör det bara, måste du berätta för ”hela sverige” att hen inte är värd din tid?

    Håller med du! ;)

Säg mig vad du tänker om detta

