Vardagen · Yrkeslivet

Jag hittade ett jobb

Jag fick ett infall förut och klickade in mig på arbetsförmedlingens hemsida, och kikade lite på vad det fanns för lediga jobb i regionen. Och där var det. Längst upp på Sundsvallslistan, nästan så att det sparkade mig rakt i ansiktet.

FOTOGRAF.

Först var det nästan så att jag skrattade åt tanken på att ens kunna jobba inom foto, tänkte att det lär väl vara nåt dunderavancerat eller så. Klickade in på länken, och läste lite. Det är ett tillfälligt jobb, max tre månader, med chans till förlängning till hösten när det blir skolofoto-tajm. Just nu handlar det dock om porträttbilder och lagbilder åt fotbollslag. Jag tyckte att det lät kul!

Men.

Jag har ju sedan tidigare nämnt att jag skulle vilja ha en lite mer ”avancerad” utrustning, och det skulle jag ju i så fall vilja ha innan jag skulle söka ett sånt här jobb. Dels för att känna mig mer kvalificerad, och dels för att jag ju skulle vilja hinna lära mig hantera utrustningen innan jag börjar jobba med den. Så det känns ju lite dumt.

Så här står det i annonsen:

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker har mycket goda fotokunskaper och har foto som ett av dina största intressen. Kanske arbetar du redan som fotograf eller har som målsättning att göra det. Tidigare jobb som skolfotograf och idrottsfotograf är mycket meriterande. Utöver detta vill vi att du som söker är ansvarstagande och ordningsam. Det är också viktigt att du har en stor social kompetens och är serviceminded. Då vi arbetar i ett högt tempo och har många bollar i luften samtidigt är det också viktigt att du är stresstålig och välorganiserad. Då merparten av ditt arbete sker med hjälp av datorn är en mycket god datorvana ett krav. Att du tycker om att arbeta med barn och ungdomar ser vi som en självklarhet. Ytterligare krav är att du har tillgång till en egen professionell kamera med viss tillhörande utrustning såsom lämpligt objektiv, blixt etc. Ett annat krav är att du har B körkort och tillgång till egen bil. Milersättning utgår vid bruk av egen bil.

”Mycket goda fotokunskaper”, ”stresstålig och välorganiserad”, ”mycket god datorvana”, ”tillgång till en egen professionell kamera med viss tillhörande utrustning så som lämpligt objektiv, blixt etc.” Jag vet inte.

Men ja. Jag kan ju inte neka till att jag blev intresserad, samtidigt vet jag inte vad som skulle hända med mitt liv i övrigt om jag hipp som happ går direkt från en låg deltidsarbetsträning till ett ”riktigt” jobb.

Klurigt.

Förresten satt jag nyss och kollade igenom mitt så kallade portfolio på erikanasberg.se. Insåg att om man tittar på till exempel porträttbilderna så är det faktiskt STOR skillnad på mitt första ”photoshoot” på Emma och Eve, till den senaste fotograferingen med Clara. Åtminstone tycker jag att det är skillnad. Jag tycker att jag har utvecklats rätt bra på ett enda år. Sådetså.

Evelin och Emma, maj 2012
Evelin och Emma, maj 2012
Clara, oktober 2012
Clara, oktober 2012

Det var bara det jag ville ha sagt. Hej så länge.

4 thoughts on “Jag hittade ett jobb

  1. Du var duktig redan när du tog dom första bilderna av Emma och Evelin, men nu har du blivit ännu duktigare!
    Fått med det naturliga ljuset på ett helt annat sätt!
    Jättefina kort! :D

Säg mig vad du tänker om detta

