Att vara fet är inte detsamma som att vara korkad

Man skulle kunna tro att jag hade vaknat på fel sida imorse. Fick nämligen en kommentar på Facebook och jag högg som en utsvulten piraya. Pun intended, det handlade nämligen om mat även på Facebook.

Först och främst vill jag dock säga att inte har något som helst emot personen som skrev kommentaren, och att du (om du läser detta) inte tar illa upp att jag använder det som exempel.

Så, vad handlade det om då? Jo, jag gjorde en uppdatering om att jag skulle äta frukost, och det skulle bli en macka och oboy. Kommentaren jag fick strax därefter var att oboy inte är bra. Och som jag skrev; jag högg som en piraya. På en egentligen helt harmlös kommentar.

Men jag blir bara så trött.

Ni vet, på facebook? Folk delar matbilder, fredagsmys, godisskålar, debatterar om vilken chipssmak som är godast, eller hur mätt man är efter att ha klämt en pizza? Jag kan inte göra det. Eller okej, jag KAN väl om jag vill, men jag vill inte. Och varför? Jo, för att det slår nästan aldrig fel att man på något vis får en pik om hur onyttigt det är.

Nähä? Är det SANT? Är inte pizza bästa dieten?! Well holy smokes. Jag hade INGEN aning. Eller?

Tro mig, jag är så otroligt smärtsamt medveten om hur onyttigt allt gott är. Det är 2013 och det undgår ingen, smal eller fet, hur mycket onyttigt vi stoppar i oss. Men jag tror inte att man påpekar det på samma sätt till en person som väger 60-70 kilo. Jag kan givetvis ha fel i det, så häng mig inte. Men jag menar, det mesta vi äter är dåligt för oss i för stora mängder. Men det är lite som att om jag informerar allmänheten att jag äter chips, då tror folk att det är något jag gör till vardags. Oboy till frukost varje dag. En bulle till efterrätt. Lite vitt bröd till lunch, med en cola till. Lite kakor till mellanmål. Pizza till middag. ”För det är så tjocka gör, det är därför de inte går ner i vikt, för de äter bara skräp hela tiden”.

Nej.

Jag har inte världens bästa matvanor. Långt ifrån faktiskt, men det är inte alltid något jag kan påverka. Vad jag däremot KAN påverka, är vad jag lägger mina pengar på. Det kanske blir nudlar, vitt rostbröd eller soppa alldeles för ofta, men gissa vad? Det är vad min ekonomi klarar av. Jag äter sällan ute, och när jag väl gör det så är det oftast att jag blir bjuden. Men även då kan jag fundera; Vad tycker den här personen om mig nu? ”Dumma tjocka människa, ta en sallad istället” eller ”Varför dricker du inte vatten till maten, då slipper du sockret?”. Det här med att hela tiden känna sig iakttagen och dömd för hur man ser ut i kombination med vad man äter är helt värdelöst (även om det säkert till största del är inbillning, så är känslan ändå densamma). Därför ska det också mycket till för att jag ska annonsera ut på social media att jag är på ett snabbmatsställe, eller att jag har myskväll med ”chips och dip” eller en godispåse. Eller, när man är med vänner; Förstår ni att jag kan vara så totalt ätstörd att jag kan välja en kompis att ”mathärma”? ”Nu tog den en godis, då kan jag göra det också. Nu tog den ett chips, då kan jag göra det. Den valde att ta saft istället för läsk, bäst att jag också gör det. Den tar en portion till, då kan jag också göra det!” Allt för att slippa vara ”den feta som äter fel”. Jag gör inte alltid så, men oftare än man skulle kunna tro.

Det var förresten ganska nyligt som jag insåg att jag ”äthärmar” folk. Alltså, jag har gjort det länge, jag har bara inte tänkt på att jag gör det. Jag var hemma hos en vän och min vän drack alkoholhaltig dryck ur burk. För varje burk (?) som öppnades så hällde jag upp en till glas med cola. Någon gång där så fick jag en kommentar, eller ett ögonkast eller något, jag minns inte säkert, och jag skrattade och sa ”Jo du vet, jag tänker ju som så att så länge du knäcker en ny så är det ju försvarbart för mig att ta ett glas cola till!” Jag fick en blick och kommentaren ”Tror du på fullaste allvar jag skulle kritisera dig för att du dricker cola? Allvarligt?”. Och nej, det trodde jag väl egentligen inte, inte från den personen. Men det var väl ungefär då jag insåg hur skev min hjärna är emellanåt. Apropå det här med onyttigheter, menar jag.

Så ja, jag högg lite väl skarpt på en harmlös kommentar om hur oboy inte är bra. Det är en öm punkt, det där med mat och (o)nyttigheter. Så nej, jag vill inte ha några välmenande tips om hur man kan äta bättre eller vad som är dåligt för en. Tro mig, jag vet redan. Jag vet också att ni som ger sådana tips menar väl, men tro mig, det leder inte till något positivt. Det leder till en mer ätskadad hjärna och till mer skam, eftersom jag inte kan leva upp era välmenande hälsotips.

Så tack men nej tack.

16 thoughts on “Att vara fet är inte detsamma som att vara korkad

  1. Nu blev jag imponerad, vet inte om jag sett/hört dig vara så rättfram så öppet när det gäller mat o matvanor. Imponerad som sagt. ”Alla” vet ju att ”alla” vet vad som är nyttigt o inte, o ändå blir det så konstigt ibland, jag är inte ett dugg bättre själv. Man vill hjälpa o pusha men vet inte hur, eller om den man vill hjälpa ens vill bli hjälpt alla gånger. Kanske extra svårt som förälder, vad vet jag? Som sagt, bra inlägg, hoppas att det känns bra att ha skrivit det också <3

  2. Bra sagt. Överviktiga människor får ta väldigt mycket skit. Det finns en trend att på facebook dela måltider och mysmat som en uppskattar och ser fram emot, och när en person med normal-vikt gör detta får de ofta kommentarer som ”ååhhh vad gott!” och ”Avundjuk!” men om en överviktigt människa gör samma sak då ska hen läxas upp om vad hen får och inte får göra. Att äta saker vi tycker om är faktiskt en stor del av den mänskliga livskvalitén, och att överviktiga som vill avnjuta en lyxig måltid måste göra detta i hemlighet för att inte dömas och ”rättas” av sin omgivning är sjukt och näst intill oförlåtligt. Tror folk verkligen att de hjälper? Är det vad folk tror överviktiga människor behöver för att gå ner i vikt? Att straffas för att vilja ha lite mys, att ständigt få höra att en gör fel val och lever på fel sätt. Det är fel på en övermäktig människa, men vi ska med hjälp av att påpeka allt ni gör fel, göra er till en riktig människa, värdig att ta del av den normal-viktiga världen.

    Vill du hjälpa någon som är överviktig? På riktigt? Var där för dem, älska dem och ACCEPTERA dem! Acceptera dem för den de är hur mycket personen än väger. Om de vill ha hjälp med viktminskning, ge dem stöd när de behöver det, tror du verkligen att om de vill äta något gott att de plötsligt glömmer att det är onyttigt, och de behöver din hjälp med att påminnas om det? Hur många människor tror du mår BRA av att ständigt få höra att det är något fel med dem, och allt de vill är fel, allt de tycker om är fel, fel fel fel fel fel. Är DET vad som kallas hjälp, då vill jag att folk ger fan i att hjälpa mig.

    Nu kanske jag sa samma sak som du i stort sett men.. jaja. _Jag skrev vad jag skrev, skulle vara slöseri att sudda bort det. XD

  3. Och så var det ju jag som skrev kommentaren om O´boy. Ingen lång utläggning, inget om övervikt, utan bara ”inte bra” om O´boy. Menade inget illa med den kommentaren och jag på anser inte på något sätt att man inte får äta vad man vill. Upp till var och en. Det var ingen pekpinne och jag lägger inga värderingar i om man vill dricka O´boy ibland. Utan det var bara en helt enkel kommentar om O´boy. Jag säger samma sak till min dotter när hon ger sig dotter O´boy till frukost. Så det var O´boyen som var målet, inte du Erika. Och det hänger helt enkelt ihop med att O´boy, även om det kanske är gott, är skräp, bara socker. Precis som mycket annat. Förstår att du högg Erika, så blir det ibland. Personligen tycker jag också att Mac Donalds och andra snabbmatskedjor borde försvinna eftersom det bär en del av skulden till att vi äter som vi gör. Men det är en annan story och är ingen kommentar till något, bara min egen övertygelse. Fast vi styr ju också själva över vad vi stoppar i oss. Men skräpmaten är lättillgänglig. Så jag är ledsen Erika om jag förstörde din dag, det var inte min tanke. Ha det gott!

    • Du förstörde absolut inte min dag Eva, och jag vet att det inte var riktat till mig personligen. Jag vet att jag överreagerade och det var inte så schysst mot dig egentligen, det blev bara en sån där dum impulsgrej som man gör ibland. Jag menar, jag vet att oboy i princip bara är socker, samma sak som med läsk och annat. Givetvis styr man själv över vad man äter, men det är ju svårt att förneka att mcd och max och pizzeriorna gör det betydligt mkt enklare att äta skräpmat, speciellt tack vare ”Drive”-arna. Kram till dig!

  4. Tycker också du är modig och duktig som skriver om det här. Och jag förstår ju också att Evas kommentar hade hamnat på min tidslinje om det hade varit jag som tog ett glas o’boy till frukost, men att det möjligtvis tar hårdare om man redan innan har typ konstant dåligt samvete för allt och vad man stoppar i sig. Dessutom kan jag ofta bli arg för att det ska vara så jävla mycket billigare att äta dåliga saker. Enkelt och dåligt – billigt. Faktiskt. Klart man skulle kunna köpa en gurka för några kronor men hur mättande är det liksom. Äh, lägg upp ditt fredagsmys du med! Folk kan tycka vad dom vill.
    :)
    Inget mot Eva. Som sagt, hade nog hamnat exakt var som helst om nån annan skrivit samma sak. :)

    Puss syster! Bra inlägg! :)

    • Tack syster!
      Ja det tror jag också, att hon hade kommenterat samma sak till dig alltså. Och som du säger så spelar nog tidigare tankegångar in på varför jag sne-tände så väldigt mycket.
      Ja men så är det ju verkligen! Ska man äta BRA mat med bra råvaror som är ordentligt lagad , då blir det sjukt mycket dyrare. Sorgligt men sant. Nog för att jag kan gilla nudlar, nån gång ibland, men man blir bra less på det efter ett tag! Kunde man välja bättre mat så skulle man såklart göra det.
      Puss syster, och tack igen :)

  5. Tycker nog inte att du högg särskilt hårt. Varför anser man att det är en rättighet att uttala sig om människors matvanor/ovanor? Jaha oboy är dåligt, det måste jag tala om! Om det är o’boyen i sig, varför kritisera handlingen? Hur ”välmenande” man än är är det enligt mig ett oskick och ganska oartigt. Tycker att du gjorde helt rätt!

    • Nej jag förstår hur du menar. Och jag är ju världsmästare på att ursäkta mig, så det är kanske därför jag känner att jag överreagerade. Men som sagt, det hänger väl ihop med att man är van vid matkritik från tidigare, och det är så himla onödigt beteende att kritisera vad folk äter!

    • Jag kritiserade O´Boyen som dryck inget annat och det var varken oartigt eller ett oskick. Jag kritiserade ingens matvanor eller ovanor. Skiter jag totalt i. Och det var heller inget ”välmenande” med mitt O´Boy kritiserande. Och som Emma skriver – jag skulle skrivit samma sak i hennes tidslinje. Och jag kritiserade inte handlingen. Läs innantill! End of story ;)

      • Det var inte meningen att du skulle bli någon hackkyckling i det här Eva! Jag hoppas du inte känner så, för det var verkligen inte min mening. Precis som du skriver så kritiserade du varken handlingen eller vanan/ovanan, och jag tolkade det egentligen inte så heller. Jag har fått höra way worse av andra i andra sammanhang! Jag vet också att du hade skrivit samma sak till syrran om det hade varit så :)

      • Jag har redan läst vad du skrev och jag tycker fortfarande att det var oartigt. Om du lägger in värderingar och undermeningar i dina kommentarer som inte andra vet om är det inte mitt problem. End of story.

  6. Är man tjock är man mer medveten än nån annan om vad som är hälsosamt och inte. Att man inte gjort praktik av det hela är ju en annan historia som beror på massor med olika anledningar. Men oavsett om man är tjock eller smal får man unna sig gott ibland. Sockerbomb eller ej.

    • Så är det helt klart. För är man tjock så har man inte så mkt annat val än att BLI medveten, varesig man vill eller inte. Om inte annat så kommer omgivningen se till att man blir medveten. Men jo, visst ska man få unna sig. Sjukt bara att man känner att man måste skämmas och försvara sig när man väl gör det…!

  7. Här ska du få ett ärligt svar från en som tänker (men inte säger) sådana saker. Ungefär såhär brukar jag tänka: ”Jaha, jag som bara har några kilon för mycket anstränger mig för att äta och dricka vettigt, men folk som är större än mig skiter helt i det?”. Jag tror att det kanske är lite samma ”reflex” som när folk som dricker alkohol plötsligt tar det typ personligt att det finns andra som inte gör det.

    Men så finns det vissa saker som får mig att ifrågasätta folks beteende helt oavsett vad de väger. Sådana som dricker mer läsk och äter mer godis än vad de äter frukt och grönsaker, t.ex. (Mitt värsta exempel på det är för övrigt så spinkig att hen typ ser sjuk ut.) Eller min pojkvän som verkar ha lärt sig någonstans att man måste köpa godis bara för att det är helg.

    Ingen ursäkt, men en förklaring.

    Blev väldigt ledsen när jag läste ditt inlägg, Vet inte vad jag ska säga, men…gah. Vad himla tråkigt att det är så som du skriver.

    (Jag är för övrigt inte alls sådär duktig på att äta och dricka rätt som jag låtsas ibland. Vaknar till exempel alltid med ont i halsen och vill då dricka något varmt, men eftersom jag varken dricker te eller kaffe…så dricker jag också varm choklad (eller nyponsoppa eller blåbärssoppa). Så jag är för den grejen. ;))

    Och ja. Det är helt klart lättare att äta nyttigt och varierat (och ekologiskt och sådär) när man har pengar att röra sig med, och det stör mig så fruktansvärt mycket. Bra mat borde vara en rättighet, inte lyx.

    • Uppskattar verkligen ditt ärliga och raka svar!
      Jag tror de flesta tänker lite som du. Och så är det väl just det; de tänker, de säger inte. Och det är väl därför jag och säkert många med mig inte vill eller vågar ”unna sig offentligt”. Känner för övrigt igen resonemanget kring alkohol med. Jag är inte nykterist, men å andra sidan går det långt mellan gångerna som jag dricker, och det kan också bli en lite underlig stämning sånna gånger.
      Och jag håller med dig till 100% om att bra mat borde vara rättighet och inte lyx. Helt sjukt att skräp ska vara billigare än ordentlig hälsosam mat.

Säg mig vad du tänker om detta

