Hur många krokar får man ha ute?

Jag har funderat lite den senaste tiden. På det här med relationer och dejting och gud vet allt. Jag har tappat bort min singel-manual, så jag blev ju förstås lite förvirrad. Och då tänkte jag främst på det här med hur många man får dejta samtidigt och hur många ”krokar” man får ha ute. Och framförallt – vad säger man om någon potentiell partner frågar?

(”Får” är för övrigt ett begrepp som ska tas med en nypa salt. Och jag utgår från monogama förhållanden. Så, då var förutsättningarna rätt klara va?)

Jag tycker att det här med öppenhet och ärlighet är fina grejer. Men jag vet också att man inte alltid vill höra sanningen. Jag kan bara gå till mig själv. Säg att jag har någon jag träffar eller är på väg att träffa. Frågan som kliar på tungan är denna; Träffar han flera? Har han flera på gång? Ska man svara? Vill jag ens veta svaret? Så, frågan blir därför, ska jag ställa frågan?
Ja: Jag vill veta förutsättningarna?
Nej: Jag vill inte känna mig som en i mängden.

Problemet här blir ju därmed att jag vill ha ett ärligt svar, men jag vill att svaret på frågan ”Träffar du flera?” ska vara nej. Men, i mitt fall så skulle jag nog ställa frågan ändå. Jag vill veta. Även om jag också vet att folk ljuger. Jag vet det mycket väl faktiskt. Men åter till ämnet.

Hur många krokar får man ha ute då, och när ska man börja släppa taget? I det här fallet tänker jag prata internetdejting. Jag har i perioder i mitt liv ”hängt” på diverse olika dejting- och kontaktsidor. Som tjej, även en oattraktiv sådan, så får man ändå förhållandevis många meddelanden. Visserligen är majoriteten av dessa tämligen ointressanta, men ändå. Vissa är ju trots allt intressanta, och det blir en del personer man behåller kontakten med. Problemet för min egen del är mitt behändiga lilla samvete, för när jag börjar närma mig att bestämma träff med någon, så börjar känslan komma krypande att då kan ju inte träffa någon av de andra. För gud förbjude att jag skulle vara en sådan som träffar många samtidigt. Jag vill inte vara en person som träffar många samtidigt, och jag vill helst inte heller träffa någon som träffar många samtidigt. Inte ens i ”dejtingfasen”. Samtidigt är jag helt och hållet för att så länge man inte ”lovat” varandra något, så är det inget som säger att man inte får träffa andra. Men jag tycker ändå att man ska vara öppen med det i så fall, och svara ärligt på direkta frågor.

Herregud vad jag trasslar in mig i mina egna tankegångar. Vi ska se om vi kan få någon ordning på detta.

Jag tror att problemet, åtminstone för mig, kan vara det där att jag skulle vilja hitta någon som har samma sätt att resonera och tänka kring det här med hur många man dejtar och när, utan att man ska behöva ”styra” dens åsikter. Jag menar, om jag (via en nätdejtingsajt säger vi nu, för enkelhetens skull) träffar någon som verkar intressant, då kommer jag automatiskt lägga mindre tid på personer som känns mindre intressanta. Men om personen som jag då är intresserad av ändå sitter och rå-raggar på allt och alla, då är väl kanske inte jag så intressant för den, och är det då värt att lägga tid och energi på? Jag vill ju att han, den där intressanta, ska tycka att jag är tillräckligt intressant och då också kanske se mig som någon slags prioritet. Jag vet inte.

Men då är vi ju där igen. Jag har ju faktiskt ingen aning om vad ”den potentielle” gör när han är själv. Om han tokraggar. Eller bara jobbar. Eller åker bräda. Eller spelar dataspel. It’s all in my head. Såvida jag inte frågar. Och om jag då frågar, kommer jag få ett ärligt svar? Och kommer det ärliga svaret i så fall vara det jag vill höra?

Nej, jag orkar inget mer. Min hjärna håller på att slå knut på sig själv och jag misstänker att varken ni eller jag får ut något vettigt av det här inlägget. Snacka om ordbajs. Men det bjuder jag på. Jag var sugen på att skriva nånting, och nu har jag åtminstone fått motionera fingrarna en liten stund. Det får duga så. Vi nöjer oss så, och sedan får vi se om jag lever mitt liv som evigt singel eller om jag någon gång, mot förmodan, lyckas hitta någon som tycker att jag duger att vara monogam med. Ha!

Godnatt!

One thought on “Hur många krokar får man ha ute?

  1. Tycker typ såhär:

    1. chatta med flera – helt normalt (tar för givet att alla gör så)

    2. bestämmer dejt med en åt gången. Dvs, jag dejtar inte X på måndag och sedan Y på tisdag. Såvida inte X är helt ointresserad av mig eller ointressant från min sida sett. Då är det väl inte fel att ”gå på nästa direkt” om denne frågar om att ses.

    3. Har jag träffat en person en enda gång så slutar jag inte automatiskt ägna andra personer som jag chattar med uppmärksamhet. För en enda dejt ”räknas inte” tycker jag. Om det nu inte är så att det blir ett stort KLICK från bådas sida.

    Sedan är det svårt det här med att fråga och inte. För mig nu senast blev det så att vi kom in på diskussionen (över SMS…) varpå jag sa att jag tagit bort dejtingappen från telefonen, och han sa att han gjort det han också. Om det var sant vet jag inte då, men nu har vi kommit så pass långt i vår relation att jag räknar med att han inte snackar med andra över nätet. Träffar andra vet jag att han inte gör i alla fall för när han skulle ha tid med det vette fan…

    Häromdagen sa jag (på ett skämtsamt vis) att det bara får vara en dörr öppen och att alla eventuella fönster får stängas. Varpå han svarade att ”Ja såklart, även för dig”. Så.. Då tar jag det som att vi är ”monogama” med varandra… Utan att ha ställt frågan rätt ut liksom. Nu kanske jag skulle kunna fråga men jag hade aldrig vågat för en månad sen för jag hade nog varit rädd för svaret. Vill inte veta, tror jag skulle bli svartsjuk och nojig då.

Säg mig vad du tänker om detta

