Åsikter

Jag har bra folk omkring mig

Jag kom att tänka på en grej.

Tidigare ikväll delade jag ett filmklipp på Facebook. Ett sånt där klipp som skulle passa in under ”Sälj grej med tjej”-kategorin, och som genusfolk världen över säkert sliter sitt hår över.

Jag hör till kategorin människor som skattar åt sånt. Som kan roas länge och väl av sexistiska bilder och texter även fast jag förstår vad som kan göra andra upprörda.

Jag har vänner och ”följare” (på tex bloggen och Twitter) som är min raka motsats. Som väsnas och lever om, och förfäras över sånt som jag kan roas av. Och jag skakar på huvdet åt dem ibland, samtidigt som jag är fullständigt medveten om att de nog stundvis skulle vilja slå in mitt huvud i en tegelvägg också. (Som ikväll till exempel).

Men det som då gör mig så glad är, att när jag väl delar sådana här dumheter och fånigheter på fb och liknande, att de inte försöker sätta mig på plats eller läxa upp mig. Det uppskattar jag. Så tack till er för det! Men ja, jag förstår att ni nog suckar åt mig rätt regelbundet, men det bjuder jag på!

(Ngt som jag däremot kan tycka är desto mer tragiskt, apropå värderingar och liknande, var en kommentar jag hörde i stallet igår. Två av ponnyerna i stallet stod och ”bet” mot varandra mot gallret som skiljer spiltorna åt, så det såg ungefär ut som att de stod och pussades. Detta uppmärksammade en tjej. Hon frågade mig om de pussades, och jag svarade att nja, hästar ”pussas” inte på samma sätt som människor gör, så nej. Hon gav sig dock inte utan stod kvar och tittade och sa att de pussades. En annan flicka frågade; ”Men, är inte båda ponnyerna killar?”. Jo, sa jag, det är de. Hon spärrade upp ögonen och utbrast; ”Och de PUSSAS?! UUSCH!”. Jag vet inte hur gammal flickan är. Runt 8-9 kanske. Och har redan den ”värderingen” att det är Usch att två (ponny)pojkar pussas. Det tycker jag personligen är mer trist än sexistiska reklamfilmer. But hey, that’s just me).

Säg mig vad du tänker om detta

