Hästlista

Hej, jag är en listnörd! Och här kommer en om mitt häst-liv.

Hur började det?
1. På vilken klubb började du rida?: Sundsvalls Lantliga Ryttarförening aka Svarta Hingsten.
2. Vem gjorde dig till den ryttare du är idag?: Det är väl framförallt tre instruktörer som jag fått mycket av. Det är dels min allra första ridlärare, Lajla, det var ju liksom där och från henne all min ”grundutbildning” kom ifrån. Sedan började rida på Färsta, för Gittan, och då var det som att proppen gick ur, och väldigt mycket lossnade. Kändes som jag lärde mig väldigt mycket på en kort tid. Sedan är det även Åsa, vår dressyrlärare som vi hade när jag gick ridskolepedagog-utbildningen. En fantastisk människa och instruktör.
3. Vilken häst har lärt dig mest?: Ingen tvekan på den frågan – Världens finaste och mest underbara Diana.
4. När började du tävla högre än klubbtävlingar?: Jag har aldrig tävlat högre än klubbtävling. Tanken var väl att jag skulle börja tävla lokalt när jag red Diana, men pga vissa omständigheter så kunde jag inte göra det. Synd, men det gör mig inte så mycket då jag inte är någon riktig tävlingsmänniska.
5. Vilken häst har du mest placeringar med?: Det är väl på klubbnivå i så fall då. Placeringar. Det bör vara Diana. Flest rosetter har jag nog med Ariezona, men det är ju för att jag hade henne under en väldigt mkt längre tid, och vi hade träningstävling minst en gång i månaden :P Många gula och vita rosetter blev det med henne!

Dressyr:

1. Vem är den mest utbildade häst du ridit?: Jag skulle nog tro att det är Diana och Wagga Wagga. Båda var utbildad MSV dressyr och var hopptävlade upp mot 130-140 eller liknande, tror jag! Däremot så var de lite väl slarviga med benen i hoppning, så det var kanske inte så många placeringar på de höjderna ;)
2. Vilken häst har du din högsta dressyr placering med?: Diana <3
3. Vad är det svåraste program du ridit?: MSV-program, osäker på vilket dock. Har ridit det både med Diana och Wagga Wagga.
4. Vad tävlar du för klasser?: Som sagt, jag tävlar inte. Jag har inte ridit regelbundet på flera år, men nu är jag väl tillbaka på hästryggen igen. Men jag tävlar inte. När jag red förr så tävlade jag (på klubbnivå) runt LB-LA dressyr och LD-LC hoppning.
5. Vad har du tagit för placeringar i år?: Tävlar ju icke.

Hoppning:
1. Vilken häst har du hoppat högsta enkelhindret med, vilken höjd?: Diana, 1,35
2. Vilken häst har du hoppat högsta banan med, vilken höjd?: Diana, 1,10
3. Vad tävlar du för klasser?: Tävlar inteeeeeee.
4. Vad har du tagit för placeringar i år?: Inga
5. Klubb föredra du att tävla hos?: Sett till anläggning och organisering då antar jag? Här uppe så skulle det väl vara SFRK eller SRK, och i Jönköping (som egentligen är det enda jag har att jämföra med) så skulle det väl vara JFK eller NTR.

Häst:
1. Vem är den hetaste hästen du ridit?: Hetaste… Huj, Fia och Rita hade väl sina stunder där ibland :) Annars vette fasen.
2. Vem är den starkaste hästen du ridit?: Det måste ha varit Diana ändå. Hon kunde vara ett rent åbäke att rida om hon inte hade blivit riden ”ordentligt” på ett tag och man började kräva saker av henne. Men hon kunde även vara världens mjukaste.
3. Vem är den minsta hästen du ridit?: Oj, man lär väl ha ridit nån shettis när man lite, Tummeliten kanske? Jag har ingen aning faktiskt.
4. Vem är den största hästen du ridit?: Wagga Wagga skulle jag tro :) Vet dock inte hur hög han var.
5. Vem är den häst du tävlade först i dressyr?: Ariezona (ponny iofs, men jag antar att det räknas)
6. Vem är den häst du tävlade först i hoppning?: Det var nog Ariezona det med.
7. Vem är den häst du tog din första placering med?: Skulle tro att det var Ariezona det med, haha. Som sagt, jag tävlade henne i klubbtävlingar en rätt lång period.
8. Vem är den häst du tog din senaste placering med?: Diana <3 En evighet sedan…
9. Vilka hästar har du tävlat i lag med?: Ingen.

Antingen eller:

Häst – Ponny
*Dressyr – Hoppning
Utomhus tävling – Inomhus tävling
Satsa för seger – Fis rida. (Alltså, om jag väl tävlar så är det klart jag gör mitt bästa!)
Vitt schabrak – Personlig färg
Ridstövlar – Chaps
Spilta – Box
Spån – Halm
Räcke – Oxer (Jag vet att oxrar är ”snällare”, men jag tycker ändå att de är otäcka!)
Kompisar i hagen – Ensam

* Funny story

När vi gjorde ridprov för att komma in på instruktörsutbildningen så fick vi rida två hästar, och göra prov i både hoppning och dressyr. Efteråt fick man ett kort omdöme från provledaren (en herre från Strömsholm). Jag minns att han frågade mig om jag var mest intresserad av dressyr eller hoppning, och jag sa att jag väl kanske var mer åt dressyrhållet, eftersom jag är lite feg vad gäller hoppningen. Han hajade till och tittade på mig; ”Jag hade kunnat sätta pengar på att du var mer intresserad av hoppning. För faktum är att du är ganska mycket bättre på hoppningen än dressyren”.

Haha, jag vet inte om man ska ta det som komplimang eller förolämning ;) Men jag är faktiskt medveten om att jag har bättre ”kompetens” för hoppning än dressyr, för jag kan ju för bövelen inte sitta ner i traven. Haha. Hoppning är betydligt lättare, dessutom har Diana och familjen Karlsson skolat mig väl.

 

Säg mig vad du tänker om detta

