Internet

Hur tjejer och killar ser sig själva

Det här tycker jag är otroligt fascinerande. Skillnaden i hur tjejer och killar ser sig själva – alltså, sina kroppar.

På många sidor av kontakt-slag så får man välja om man vill fylla i längd och vikt, ibland byts vikt ut mot kroppsform eller liknande. Och jag tycker det är otroligt intressant att titta runt bland olika profiler.

Tjejer kan gå ut med att de är mulliga eller kramgoa, och sedan ser man en bild och de är halva min storlek eller ännu mindre. Någon som har en helt ”normal” kroppsstorlek säger sig vara tjock, eller rund. Tjejer i min storlek eller större, anger helt krasst att man nog är fet, väldigt rund eller något annat i den högre delen av skalan.

Sedan kommer karlarna. Där finns termerna tränad eller vältränad, och då är det oftast en ”fit” kille. Sedan kommer de ”normala” killarna. Det här är killarna som ÄR normala, och även de som har lite kagge. Lite mage, alltså. Det får faktiskt plats en ganska stor mage under benämningen normal. Sedan är det killarna som är runda och kramgoa. Då handlar det oftast om killar i min storlek, eller större. Jag tror aldrig jag sett en kille kalla sig själv fet eller väldigt rund, eller något liknande.

Kroppar
Båda bilderna kommer från Google.
Kanske lite oschysst jämförelse, men vet nu hur svårt det är att hitta bilder på ”poserande” män som inte är underklädesmodeller? Och ja, tjejen är plus-size-modell.

Jag tycker det är en sån himla uppfriskande tanke. Det där att killar rent generellt verkar vara mer okej med att deras kroppar inte är pinnsmala. Och då undrar jag även följande; ”mäter” de (ni?) tjejer kroppar enligt samma skala som deras egna? I så fall är jag ju helt plötsligt väldigt mkt smalare liksom…. ;P Nej men skämt åsido, jag tycker ändå att det är fascinerande. Om det nu är så att killar generellt sett är snällare när de bedömer sig själva, och när de ”bedömer” tjejer, så är det absolut något som tjejer borde ta efter.

Jag menar, jag höll på att skratta mig harmynt när J en gång försökte gissa vad jag vägde. Han var väl åtminstone 20kg fel, om inte mer. Och då menar jag alltså att han trodde att jag vägde 20 kg MINDRE än vad jag gör. Kan ha varit en smicker-gissning, jag vet inte. Men han verkade uppriktigt förvånad över att jag väger mer än vad han gör. Och vi har fler än en gång konstaterat att jag, om jag ska försöka gissa mig till vilken annan person jag liknar i kroppsform, är rätt så mycket fel ute. Det är med kropps- och viktuppfattning är inte det lättaste, det kan vi lugnt konstatera!

Och nej jag vet, man ska inte döma varandra och killar ska inte döma tjejers kroppar och vice versa, JAG VET. Men förstå vad jag menar bara!

Säg mig vad du tänker om detta

