Fototriss del 212: Siluetter

Veckans tema kändes lite krångligt. Inte krångligt som omöjligt eller att jag inte ville göra det, bara att det är ett tema som jag är dålig på. Jag har knappt någonsin fotat siluettbilder, så jag har inga skills på den fronten. De bilder jag har, är väl egentligen mest slumpbilder. Men de gills kanske också?

Hur som helst, om någon vill ge mig tips på hur man fotar (rent tekniskt och inställningsmässigt, åtminstone på en höft) om man vill ha bra siluettbilder, mer än motljus alltså, för så mycket har jag fattat, så tas tips emot å det tacksammaste!

De två första bilderna är arkivbilder, den senaste tog jag idag med tanke på veckans tema. Den blev dock lite sönderredigerad, men får duga ändå.

Enjoy.

Drakstaden Skatepark, sommaren 2012

Drakstaden Skatepark, sommaren 2012

Skönviksbacken, februari 2013

Skönviksbacken, februari 2013

Svartvik, mars 2013

Svartvik, mars 2013

Det är svårt det här med siluetter tycker jag, så det ska bli väldigt intressant att se alla andra trissar den här veckan.

Fototriss banner

49 thoughts on “Fototriss del 212: Siluetter

  1. Jag kände precis som du, är inte alls van vid detta. Tycker bäst om sista nytagna bilden :) Skicka gärna tipsen vidare om du får några :)

    • Ja men det är svårt när man inte har testat det så mycket förut! Jag hojtar till om jag får reda på ngt ”matnyttigt” :)

    • Jo så är det ju absolut, och man får väl kanske in lite mer teknik på det ju mer man testar sig fram. Men det är svårt när det enda man har att gå på är ”fota i motljus”. :)

  2. Håller med dig, inget jag heller är van vid eller begriper mig på. Men jag gillar dina siluetter med ett extraplus för den avskalat rena mittbilden. Lugn och ändå så full av liv.

    • Vad roligt att höra, tack så mycket. Jag hoppas kunna lära mig mer framöver, så förhoppningsvis blir det bättre med tiden också :)

  3. Kul att någon tar upp det tekniska och funderar kring hur saker är gjorda och kan utvecklas! Det enklaste tipset som jag kan komma på är att ta på motljusskydd och sen ta ett kort som vanligt i det läge du gillar (om det är något scen/programläge eller något halv manuellt spelar ingen roll).
    Kameran kommer mäta ljuset och försöka exponera bilden så den inte blir överexponerad eller underexponerad. Utifrån hur DU tycker bilden ska vara jämfört med hur kameran bedömde att bilden ska vara kan du justera ”exponeringskompensation” för att göra bilden mörkare eller ljusare. För att få mörka siluetter kan man behöva sänka exponeringskompensation lite. Prova dig fram. Det är en inställning som ska finnas på alla digitalkameror och är bra att kunna nästan oavsett vad man ska ta kort på

    Ha en bra söndag

    • Åh, stort tack för att du tog dig tid att tipsa mig lite! Uppskattas mycket, nu har jag något att experimentera med nästa gång jag är ute i solen :) Just det där med exponeringskompensation har jag faktiskt aldrig testat, jag har mest bara arbetat med slutartid och bländare. Som sagt, stort tack!

  4. Fattade inte först vad som menades men nu har jag kollat runt lite och förstår mer.
    Dina bilder är ju jättefina.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

  5. Dina siluettbilder är ju hur fina som helst ! Skönviksbacken gillar jag bäst av dina tre. Jag blev själv lite osäker på vad som verkligen är siluett-bilder och googlade lite ;-) Ha en skön vecka önskar jag dig från Malta !

    • Åh, tack så mycket :) Ja jag fick också fundera lite över vad som är siluettbilder, så dessa fick det bli… :)
      Ha en skön vecka du med!

  6. Jag tycker att du lyckades bra med din triss! Jag är också osäker i detta tema, men visst är det kul med lite utmaning? =)
    Den översta bilden är min favorit! =)

Säg mig vad du tänker om detta

