Ett låst läge

Hur nitiska är ni med att låsa diverse dörrar, och när låser ni? Jag läste precis ett inlägg hos ”Pelles Personliga punkt se” där han bland annat skrev om hur någon hade råkat ut för inbrott i en olåst bil. Han skrev även om att han är en sådan som låser jämt och ständigt, men fick höra från flera runt omkring sig att de minsann aaaaldrig låser.

Jag kände att jag fick fram ett sånt där igenkännande skratt. När jag var liten så bodde vi på landet. Eller ja, det var ett litet samhälle, men det var ändå på landet. Kovland-et, hehe. Vi låste aldrig när vi var hemma. Inte vad jag kommer ihåg, åtminstone. Om man gick ut, och mamma inte var hemma, då var budet ”lägg nyckeln i brevlådan”. Brevlådan, som då var kanske 1,5 meter från dörren, eller senare efter en liten brevlådsflytt, inte mer än 10 meter bort. Andra gånger (också när mamma inte var hemma, vilket kan förklara en del) så kunde man gå hemifrån utan att låsa dörren alls. Det var inget konstigt. Eller så lämnade balkongdörren olåst, eller öppen.

Men sedan när man började vara hos pappa i stan allt mer, då blev det desto mer så att man låste. Jag kan däremot inte svara på om det berodde på att man blev tillsagd att låsa eller om det var något man mer eller mindre fick för sig. Stora stygga stan liksom. Men jag kan inte heller minnas om det var så att man låste varje gång man kommit innanför dörren, eller om det var något man gjorde på kvällen. När jag däremot flyttade hemifrån så blev det en sån där grej att varje gång dörren stängdes, då låstes den även. Det samma gällde bilen, när jag skaffade en sådan. Skulle man in på affären, då skulle bilen låsas. Om bilen parkerades utanför lägenheten om man skulle hämta eller lämna något, nog låstes den. Oavsett vart jag bodde, alltså. Toalettdörrar vill jag helst låsa, om det finns fler människor än jag själv på platsen. Hemma hos mig finns inget lås, så här kan jag ju inte låsa, men då kan jag istället sitta och hålla i handtaget. OM någon skulle ha missat att jag försvann och gick på toa, liksom.

Så har det alltså fortsatt sedan dess. Jag låser det mesta, vart jag än är. Därför blev det ju en kontrast när jag umgicks där uppe i de Sollefteå-iska skogarna. Det var som att komma tillbaka till barndomen. Inte låser man väl bilen när den står hemma på gården? Lämna gärna även nyckeln i tändningen! Husnyckeln kan med fördel lämnas i anslutning till huset om man åker hemifrån. Och att låsa dörren på dagtid när man är hemma? Dumheter. Skön mentalitet tycker jag!

Det kan jag kan störa mig otroligt mycket på från alla ”låser man inte får man skylla sig själv”-ivrarna är just ”Skyll er själva”-mentaliteten. I en perfekt värld (jaja, jag vet att världen är långt ifrån perfekt) så skulle människor ha koll på ‘mitt och ditt’, och då skulle inte lås behövas. Och ja, jag förstår tanken med att man får skylla sig själv, men jag håller fan inte med. Nej, det är inte offrets FEL att den blir bestulen, lika lite som att en viss klädsel inte gör att det är okej att våldta någon. Kanske lite extrem jämförelse, men förstå hur jag menar. Det är INTE okej att ”bryta sig in” och stjäla saker hos någon som inte låst sin bil eller sitt hem, eller sin båt, eller sin ‘vad-fan-som-helst’. Ja, det underlättar för tjuven, men NEJ, det är fortfarande inte brottsoffrets fel.

Verkligen inte heller okej.

Verkligen inte heller okej.

Säg mig vad du tänker om detta

