Djuren i mitt liv

Kosläpp 2013 – Kovland edition

Kom häromdagen att tänka på det här med kosläpp. Jag var ju på kosläpp förra året, i Töva, det var ju grymt kul! Jag var så nöjd med dagen! Känns rätt självklart att jag ska gå i år med. Kikade in på Arla’s hemsida för att se om de hade släppt några datum eller någon information om vart det skulle hållas (jag antog att det skulle vara Töva i år igen) och upptäckte till min förvåning och glädje att årets Västernorrlands-kosläpp ska hållas i Gårdtjärn!

Det var lite oh happy day över det hela. De som äger bondgården där kosläppet arrangerat är mina gamla scoutledare, Arne och Gunilla! Det gör ju det hela bara ännu roligare!

Så, nu har jag alltså informerat min kära syster, och även Joanna, om att vi ska till Gårdtjärn på kosläpp den 25 maj. Om det är någon fler som vill ansluta så anmäler man sig HÄR. Fanny kanske? ;)

Så här såg det ut i Töva förra året.

Jag räknar kallt med att, om det är bra väder, kunna få till nå bättre bilder än förra året. Eller åtminstone motsvarande, men förhoppningsvis bättre. Eftersom jag nu har lite bättre koll på kameran. Jag menar, som exempel, en av de bilder som jag tyckte var en av de bättre förra året var fotade med dessa inställningar:

Bländare f/16.0
Slutartid 1/800 s
ISO 800

See what I did there? Yeah. No.
Det var för att jag trodde att man skulle ha så ”hög” siffra som möjligt på bländarvärdet som möjligt för att få bättre bilder. Jag kan bättre nu. Faktiskt.

Men ja. Kosläpp! 25 maj! Komsi!

7 thoughts on “Kosläpp 2013 – Kovland edition

  1. Ko släpp har vi på Alnön också, där är jag med som kopojke i hagen:) En kamrat till mig på ön har en 40-50 djur jag deltar i på varje år. Förra året gick det fort ;) Året före smet 5-6 stycken och det var inte roligt ;) Då höll vi på hela dagen :) Men oj så härligt att se kor ge sig ut på grönbete :) Där har vi inga besökare så där kan du fota fritt :) En del går in igen och förra vintern hade han två ute, en ville inte gå in så han släppte ut en kompis. Värsta var en gång då jag bara skulle säga hej! En kalv hade smitit ur vid mjölkningens utgång. Vi letade den i flera timmar och till slut fick vi den, vi lade omkull den i värsta brottarstil och satte oss på den och hans brorsa fick hämta traktorn så vi fick lägga den i skopan och vi två satt på den hela vägen hem. Ett lyckligt slut jag, men kalven vart trött därav vi grejade det. En annan bonde på ön jagade en kalv i säkert tre dagar, man ringde om man såg den… han var snabbt där… men icke. Till slut åkte han runt med bössan på axeln i traktorn. Han fick skjuta den, de blir så förvildat på kort tid. Ko-pojke på heltid kommer Åke aldrig bli, räcker med en dag om året på sin höjd… ja ibland två då. Jo ett år jag inte kunde delta, eller de bestämde sent när det skulle bli så jag kunde inte vara med. Den gången löpe en helt amok, sprang ned bonden så att armen bröts. Gissa hur det gick denna sommar för han? Tror du han satt still?

      1. På grönbete: Dom brukar höra av sig 2-3 v före, marken måste vara torr. All snö försenar nig i år. Hagarna måste vara rustad med stängsel osv. Just ni förvaras en masa timmer där också i kanten av hagen. Så jag vet inte exakt ännu… Jag säger till då jag vet mer… Du vet ungefär vart jag bor? Två km innan du kommer ut till mig.

Säg mig vad du tänker om detta

