Åsikter · Hälsan · Teknik

Teori vs ”Learning by doing”

Jag skrev igår ett inlägg om kosläpp, och att jag borde ha blivit bättre på foto sedan dess. Jag citerar mig själv:

Jag menar, som exempel, en av de bilder som jag tyckte var en av de bättre förra året var fotade med dessa inställningar:

Bländare f/16.0
Slutartid 1/800 s
ISO 800

See what I did there? Yeah. No.
Det var för att jag trodde att man skulle ha så ”hög” siffra som möjligt på bländarvärdet som möjligt för att få bättre bilder. Jag kan bättre nu. Faktiskt.

Som svar fick jag den här kommentaren:

isecore skrev:
”Så vad har du lärt dig om bländarvärdet sedan dess? ;)”

Första känslan: Det knöt sig i magen. Det andra var en prestationsångest utan dess like, eftersom denna människa är en sådan som förklarat väääldigt mkt för mig vad gäller foto och fototeori. Så jag ville ju prestera, jag ville ju visa att jag HAR lärt mig något. Men orden kom aldrig fram. Just teorin bakom bländarvärdet är något jag troligtvis aldrig kommer kunna beskriva i ord med korrekta termer. Det går inte. Det fastnar inte i min hjärna. Jag blandar ihop vad som är stor och litet och siffror och öppning och fan och hans moster. Det GÅR inte. Jag övervägde att googla fram ”rätt” svar för att kunna visa det.

Tills jag insåg. Det spelar ingen roll. Det spelar ingen roll om jag kan spotta ur mig rätt svar. Eller fel svar! Mina bilder blir vad de blir genom det sätt som jag hanterar kameran. Och så länge jag är nöjd så är det väl inget att ”bråka” om. Missförstå mig rätt, frågan som ställdes var ABSOLUT INTE med syftet att ifrågasätta eller ”förhöra” mig, det är jag helt övertygad om. Däremot att min skruvade hjärna tolkar allt som att jag ska bli bedömd, det är mina ”issues”.

Favoritbild
Favoritbild

Jag skrev för några dagar sedan ett inlägg om vad som gör en bra ridlärare, och hävdade där att man kan vara duktig på något utan att kunna lära ut eller förklara det för andra, på samma sätt som man kan vara duktig teoretiskt på något, men kanske inte kunna prestera på samma nivå som man lär ut. Foto och ridning är en av varje grej för mig. Foto: Jag är hyggligt duktig rent praktiskt, men jag skulle inte kunna lära ut det, och jag kommer nog aldrig riktigt fatta teorin bakom allt. Jag kör på känsla helt enkelt. Ridningen är lite tvärt om. Jag är okej på att rida, kanske lite mer, men långt ifrån riktigt duktig (om jag dömer mig själv). Däremot är jag ganska duktig rent teoretisk, jag har pedagogiken och kunskapen så att jag kan förklara rörelser och moment för andra, och få dem att utföra dem på en lämplig nivå. Även om den nivån är högre än min egen praktiska kunskapsnivå.

Så, vad har jag då lärt mig om bländarvärdet? Säkert massor. Men det får stanna i mitt huvud, så får ni leta rätt svar någon annanstans.

Säg mig vad du tänker om detta

