Internet

Plötsligt händer det!

Nån har ”snott” min bild!

Och det här menar jag på ett positivt sätt nu, även om det kanske lät ilskt.

Det ringde nämligen från ”Okänt” nummer för några timmar tag sedan. Det var en bloggare som hette Elin som ringde för att lätta sitt samvete om att ha tagit min bild till sin blogg hos ATL. Bilden var en som jag la ut på Aliva Photography efter kosläppet, där en före detta skolkamrat springer runt som ko. En, enligt mig, inte speciellt märkvärdig bild, men som ändå har över 170 ”likes” på Facebook. Helt ofattbart. Och verkligen jättekul!

Bilden

Men hur som helst. Hon ville helt enkelt be om tillstånd (även om det nu var i efterhand, strunt samma) att använda bilden på sin blogg. Hon hade nämligen frågat Sofia (den fd skolkamraten som alltså syns på bilden) om lov och Sofia antar jag hade sagt ja, men sedan hade Elin (bloggaren) sett att det var en extern fotograf (aka jag) och hon ville då alltså kolla så att det var okej med mig. Hon hade angett mig som fotograf så jag tyckte inte det var något fel med det! Hon nämnde även att ATL på Facebook hade ”flashat” bilden, där hade de dock inte angett mig som fotograf, jag antar att det var eftersom de hade kopierat bilden från hennes blogg och med sitt inlägg ville länka till blogginlägget. Jag har skrivit en kommentar under bilden och bett dem ange mig som fotograf, så vi får väl se om något händer. (Sådana här gånger förstår jag nyttan med att sätta vattenstämpel på sina bilder.) Jag vet inte, det kanske är småsint av mig att de ska måsta ange fotograr, men varför inte? Det är som finevän sa, ATL är ju ändå en tidning i grund och botten, och de borde ju därmed veta hur man ska behandla andras bilder.

Aaaaaanyway, hon verkade tro att jag jobbade som fotograf ”professionellt” och frågade om jag var tillgänglig för uppdrag om det skulle behövas, jag sa att jag är hobbyfotograf och dessutom sjukskriven, men att jag mer än gärna fotar om det skulle vara något. Kuuul!

En annan sak som var lite roligt, var att hon visade sig vara storasyster till en kille som jag gick låg- och mellanstadiet med. Small world! (”Jag tror du gick i samma klass som min lillebror på Vallen. Tomas. Jag tyckte jag kände igen ditt namn nämligen!”) Efter samtalet tänkte jag, herregud vilket minne människan har, inte skulle jag minnas namnet på någon som gått i min systers klass! Fast sedan tänkte jag efter. Jo, jo det skulle jag faktiskt. Vallen var en relativt liten skola, så jo, det skulle jag nog.

Så ja. Min bild är stulen och numera minikändis ;) Det var väl egentligen bara det jag ville säga!

(Och apropå ”plötsligt händer det”. Första blogginlägget på typ två veckor. Imagine that.)

2 thoughts on “Plötsligt händer det!

    1. Jo jag minns henne med, men hon presenterade sig med ett annat efternamn så då var det ju inte direkt lätt att göra den kopplingen… :)

Säg mig vad du tänker om detta

