Åsikter

LO och arbetskraftsinvandringen

När jag satt i bilen förut idag så lyssnade jag på Tankesmedjan i P3. De pratade om att LO’s rapport om att man bör minska arbetskraftsinvandringen, och hur Elisabet Svantesson (M) hade fällt ett uttalande om att LO’s kritik var ”obehaglig”.

”Elisabet Svantesson:  Jag ser inte att vissa människor tar andra människors jobb, och det luktar ju den här LO-rapporten väldigt starkt tycker jag.
Intervjuare: Att vadå?
ES: Att man ser, på nåt sätt känner att svenska jobb till svenskar, det är liksom undertonen som jag tycker är väldigt allvarlig i deras rapport.
I: Vad är det du säger, att deras rapport är rasistisk?
ES: Nej jag säger att jag tycker det är obehagligt när man blir protektionistisk på svensk arbetsmarknad.”

Vidare så spelade de i programmet upp klipp från när LO’s migrationspolitiska talesperson Thord Ingesson svarade på olika frågor med ett ”nervöst skratt” i början av varje svar. Jag har inte hört intervjun i sin helhet, men klippet är skrattretande fånigt och jag blir bara irriterad. Han, och LO rent generellt, verkar få rejält med kritik för sin rapport. De kritiserar alltså lössläppta regler som regeringen införde 2008, som bland annat innebär att arbetsgivare har relativt lätt att fuska och ta in billig arbetskraft från andra länder.

Det känns som att det är trend i att skrika ”Rasism!” just nu. Eller välj ”-ism”, förresten, allt är lika fruktansvärt. Och ju snabbare man är på att skrika ut om orättvisorna, desto bättre människa är man. Eller?

Jag tycker spontant sett att det är helt sjukt att LO’s rapport anses vara rasistisk. Snacka om att hela komma bort ifrån poängen. LO menar (det här är alltså så som jag uppfattat det av vad jag läst och hört, så det KAN ju vara fel, vad vet jag) att om det i Sverige finns kvalificerade människor för ett visst jobb, så är det fel av arbetsgivarna att ta in billigare arbetskraft från utlandet. Bara för att de inte vill betala enligt de lagar och regler som finns i Sverige. HUR KAN DET BLI RASISM?! Det är ju ARBETSGIVARNA som gör fel, och då är det väl inte fel av LO att ta dem i örat och se till att rätt blir rätt? Det vore väl en sak om de tog in bättre kvalificerade arbetare utifrån och gav dem marknadsmässig lön, men det gör de ju inte! Det är ju oftast rena rama slavlöner, och arbetsgivarna klappar sig själv på axeln över att ha sparat en slant. Jag fattar att det är tufft ekonomiskt för arbetsgivare också, men det gör väl ändå inte det här beteendet okej?

Så fort man andas ut någon slags kritik mot invandring, oavsett vad eller varför, så blir man utmålad som rasist, och det stör mig otroligt mycket. Man måste väl få lov att vara kritisk även i ett sånt laddat ämne? Varför tror ni att SD vinner så många röster trots deras rasist-stämpel? Jo, för att de VÅGAR ta upp ämnet. Alla andra partier verkar blunda för att det kan finnas andra sidor än positiva av invandring, och de avfärdar SD som just rasister. Missförstå mig rätt, jag säger inte att det är fel med invandring, men jag säger inte heller att det är helt problemfritt. Och jag anser att man borde få möjlighet att ta upp den debatten, se nyanserna och både möjligheter och problem, utan att bli kallad rasist.

And also, apropå det här med ”svenska jobb åt svenskar” och att vara protektionistisk. Ja, men varför inte? Om vi har ett överflöd av svenska arbetare inom en viss bransch, varför då ta in människor utifrån för att göra samma jobb till samma pris? Varför är det så fel att ”plocka hemifrån först”, speciellt om båda är lika kvalificerade och ska ha samma lön? Jag säger ingenting om ifall man tar in människor utifrån till branscher där det saknas folk, då blir det ju en helt annan sak och då är de mer än välkomna.

Aja. Jag vågade uttala mig lite om invandring, SD och rasism, så efter det här antar jag att jag kommer anses som korkad då. Men det bjuder jag på. Jag kan bara inte förstå varför man inte får ifrågasätta invandring utan att anses vara rasist eller en sämre människa.

2 thoughts on “LO och arbetskraftsinvandringen

Säg mig vad du tänker om detta

