Åsikter

Bara nötter rider utan hjälm

Bloggen Ponnysanning la ut en bild på en tjej som hoppade utan hjälm för ett par dagar sedan, och frågade sina läsare vad de tycker om att man rider utan hjälm. Förvånansvärt många kommenterade och tycker att det är helt okej att rida utan hjälm, eller att man bör ha det om man hoppar eller rider ut men annars behövs det inte.

Jag kan verkligen inte förstå den inställningen. Finns inte på världskartan att jag skulle sätta mig på hästryggen utan hjälm, det skulle inte hända. ”Ja men min häst är ju världens snällaste och skulle AAAAALDRIG göra nåt elakt!” Nej, säkert inte, men förstå att hästar är DJUR, djur som dessutom har flykt som en av sina primära instinkter. Fatta hur illa det kan gå OM olyckan är framme? Även om hästen nu är världens snällaste så finns det nåt som så fint kan kallas ”shit happens” och OM du då ramlar av och slår huvudet i något hårt, tror du då verkligen det spelar någon roll att din häst är världens snällaste? Troligtvis inte.

Den här kommentaren gillade jag dock:

Anonym, juli 5th, 2013 13:35

Lathet att inte ha hjälm. De flesta elitryttarna har hjälm på träning, dom har inte råd att skada huvudet men dom som rider utan har nog de. Jag menar, sett en hockey träning utan hjälm? Tävlingscycklister? Boxare utan tandskydd? Om man klagar på värme, vad fan, lite svett överlever ni! Som min tränare sa, man är allt bra bortskämd om man tycker det är för varmt om skallen när man tränar.

Min hjälm är ruskigt obekväm, den är lite för liten och den är varm, men trots det skulle jag ICKE använda något av det som ursäkt till varför jag inte skulle ha hjälm. Har man inte hjälm så rider man inte, end of story.

Väx upp och inse att hjälm på skallen är nåt som inte ska vara en fråga, utan något självklart.

MVH Surpuppan.

Jag och Naomi

2 thoughts on “Bara nötter rider utan hjälm

Säg mig vad du tänker om detta

