En annan sida av hjälm-frågan

För ett tag sedan så skrev jag ett inlägg om hur bara nötter rider utan hjälm. Jag står helt och fullt fast vid vad jag skrev, men idag är jag tillbaka och skriver om en annan sida av hjälmfrågan – nämligen den som krockar med mig som fotograf.

I min yrkesroll som ridskolepedagog/ridlärare/ungdomsledare – whatever – så ser jag det som en självklarhet att mina elever alltid har hjälm. Det är något jag inte tummar något alls på. I min roll som fotograf blir det dock något annorlunda, och jag har haft lite svårt att bestämma mig hur jag ska ställa mig i frågan.

Faktum är:
– Jag anser inte att man ska sitta på hästen utan hjälm
– Jag ÄLSKAR att fotografera, och tar så gott som varje chans jag kan få.
– Om en person som är över 18 år väljer att sitta till häst utan hjälm när denne blir fotograferad, så är det hans/hennes val.
– Jag tror inte att jag skulle kunna vägra att fota någon bara för att han/hon inte använder hjälm.

Alltså förstår ni konflikten i min hjärna? Jag skulle vilja neka fotografering om inte ryttaren har hjälm, men jag vill allt för gärna få möjligheten att ta många och fina bilder, and therefor I will not neka.

Innan jag började fota så jättemycket själv var jag desto mer principfast. Jag skulle då minsann aldrig fota någon som rider utan hjälm. Sedan börjar man tumma lite på principerna. Jag skulle då minsann aldrig fota någon som sitter till häst utan hjälm – om den inte har någon som håller i, eller att de bara står stilla, uppställda. Eller; Jag skulle då minsann aldrig visa upp bilder offentligt, om jag fotat någon som sitter till häst utan hjälm.

Och nu sitter jag alltså här – redo att tumma på även den sista av de där påståendena. För i söndags fotade jag nämligen Climax och My, eftersom Climax skulle avlivas dagen efter. Det blev både bilder på bara Climax, på dem båda från marken, och uppsuttna bilder – utan hjälm. Och det kliar i mina fingrar att visa upp bilderna, här eller på Facebook – skit samma jag vill visa dem! Men det är som att kliva över den sista barriären liksom, jag vet inte hur jag ska förklara det.

Jag misstänker att det kommer sluta med att jag kommer visa dem. Kanske snarare här på bloggen än på Facebook, eftersom jag misstänker att jag har en äldre ”läsarbas” här än vad jag har på Facebook.

Okej. Jo, det KOMMER att sluta med att jag visar upp en sådan bild för er här. Tillsammans med några andra. Jag kan inte låta bli.

Sorry, principerna, fotovisningskåtheten vann.

Fina Climax  Fina Climax  Fina Climax Fina Climax Fina Climax Fina Climax

7 thoughts on “En annan sida av hjälm-frågan

  1. Vi är så tacksam över bilderna du tog! Ska tröst dig med att jag ALDRIG någonsin rider utan hjälm men som du oxå beskriver det, ibland kommer tillfällen där man helt enkelt måste släppa lite på principerna! Skulle dock aldrig ta röreslebilder utan hjälm! Tack än en gång för våra sista bilder på en underbar häst som saknas oss!

    • Förstår det, har aldrig tagit dig för ”rida utan hjälm”-typen heller :) Och det här var ju som sagt en lite speciell situation med. Fina Climax :(

    • Nej nej tog inte åt mig så heller =D ville bara få det sagt eftersom jag inte är den typen som rider utan hjälm. Sitta på under ordnade former vid fotografering är okej :)

  2. Dom två bilderna när hon sitter på med kvällssol är ju heeelt underbara! Håller med dig om hjälmen, kan vara okej vid seriösa fototillfällen, stör mig inte heller i tidningar vilket de flesta verkar göra, många toppryttare rider utan, ska tidningen vägra göra reportaget då eller vadå? Det är ju upp till dom, inte läsarna eller de som gör tidningen..

Säg mig vad du tänker om detta

