Media · Musik · TV, Serier och Filmer

Vila i frid, Cory Monteith

Jag har alltid tyckt att det varit lustigt hur man kan bli så personligt berörd av en ”kändis” bortgång. Just det där att det känns personligt, även fast det handlar om en person man aldrig träffat eller ens har en aning om hur den är i det privata. Man har kanske sett en roll eller en fasad. En musikstjärnas låtar som man knyter an till av olika anledningar, eller en rollfigur i en film eller tv-serie som man kan relatera till. Jag säger inte att det är fel, absolut inte, jag säger bara att det är lite lustigt hur man kan få en sådan stark koppling till någon som trots allt är en främling.

I söndags läste jag att Cory Monteith avlidit. Han är, och har varit sedan starten, en av huvudskådespelarna i Glee, en av mina favoritserier. Han spelar Finn Hudson, egentligen ingen märkvärdig roll men helt klart en sympatisk kille som man liksom bara gillar. Eller ja, jag, åtminstone. Och det känns helt overkligt att han är död. Ännu mer overkligt att det, som man fick reda på idag, berodde på en överdos av heroin och alkohol. Den där helylle-killen i Glee liksom, droger?

Hur som helst. Det var tragiskt att läsa om, och jag blev helt klart berörd, men inte så jättemycket. Inte förrän ikväll. Satt och lyssnade på musik, och råkade lyssna på denna.

Sedan brast det, kan man säga. Fy fasen, nu har jag suttit här och snörvlat,  lyssnat på ”Finn-låtar” och kollat på youtube-klipp och det känns bara så fruktansvärt. 31 år gammal blev han. Det är ju ingen ålder. Det känns konstigt att han inte kommer dyka upp i Glee något mer, även om det självklart inte är hela världen. Det är förstås desto mer tragiskt att en så pass ung kille inte längre lever.

Men ändå. Det är ju relationen till Finn Hudson som är ”verklig” för mig, och då blir det ju naturligt den delen som jag kommer sakna.

Hur som helst. Otroligt tragiskt.
Vila i frid, Cory Monteith

Säg mig vad du tänker om detta

