Yrkeslivet

Verklighetscheck

Jag tycker mig ha varit väl medveten om att bara för att jag fått jobb nu, så betyder det inte att jag kommer få behålla det. Men jag fick en liten verklighetscheck idag när jag fick ett mail från SOS Alarms rekryterings”enhet” där jag välkomnades på rekryteringsträff.

”Hej Erika,

Tack för din ansökan till tjänsten som ”SOS operatör ”.

Vi bjuder nu in några utvalda sökande till ett informationsmöte för att presentera SOS Alarm och arbetet som ”(stilling)” Alla sökande kommer att få göra ett kort problemlösningstest.
Mötet tar ca 2 timmar och vi bjuder på fika. Du behöver inte ta med dig något.”

(Fråga mig inte vad ”(stilling)” betyder, jag har ingen aning)

Det är ju nämligen så här att jag fortfarande har vissa steg i rekryteringsprocessen att gå innan jag blir ”riktigt” anställd hos SOS. Jag gick ju en lite annan väg genom rekryteringen eftersom de behövde få in folk lite extra snabbt, vilket innebär att jag inte ”sitter säkert”. Blir jag underkänd på någon av de kommande testerna, då är jag utan jobb igen.

Det var väl därför jag plockades ner på jorden av det där mailet. Ordet ”probremlösningstest” påminde mig om att jag måste klara kommande test för att bli kvar.

Anyway – jag kontaktade chefen och det visade sig att det där inte är ett möte som jag måste vara med på, så jag kommer jobba som vanligt den dagen. Känns väldigt skönt! Sedan blev jag dessutom inringd att jobba imorgon och det känns ju helt okej. Lite tråkigt att missa After Work-en visserligen, men jag jobbar gärna och jag är ju ändå ledig på torsdag igen. Full fart!

Och ett till ”dessutom”: Jag kommer troligtvis få börja med Trygga Hem-larm inom 2-3 veckor. Awesome!

Säg mig vad du tänker om detta

