Åsikter

Ännu ett nyhetsrelaterat inlägg

Och återigen handlar det om en artikel från Sundsvalls Tidning. Eller ja, två egentligen, men de handlar i grunden om samma sak. Min fundering är – håller vi på att bli USA-korkade?

Det handlar om två personer som smakat gata och därför kräver kommunen på ersättning. Den ena snubblade på en 2 cm hög kant och kräver 20 000 kronor i skadestånd, och den andra halkade på en hal gata som det var löv på, och har ännu inte inkommit med ett specifikt belopp som hon vill kräva kommunen på.

Jag tycker personligen att detta är två fall (pun intended) som bara skriker vägran till personligt ansvar och USA-trams över. USA – landet där allting är någon annans fel. Tänk om alla som någon gång drattat på arslet i vinterhalkan skulle kräva kommunen på ersättning?! Fattar ni hur sjukt det skulle vara? Jag förstår att man blir upprörd och förbannad när det halt, om man ramlar och slår sig, men samtidigt måste man väl nånstans kunna erkänna att jo, ett par broddar på det här så kommer det gå som en dans med dubb. Inse att man ändå har något slags eget ansvar över sina egna fötter. Givetvis har kommunen också ett ansvar över sina gator och vägar, och jag har liiiiite mer förståelse för hon som snubblade, men samtidigt – 2 cm? Men ja… Näe. Nej, jag tycker nog ändå att det är mycket väsen för ingenting. Håll koll på benen och se vart ni går istället, så ska ni se att det går bättre.

Promenad

Säg mig vad du tänker om detta

