Vardagen

Jag vill fota alternativa människor!

Jag är så himla människo-fotosugen. Och det som kliar mest efter att fota är lite ”alternativa” personer, eller bilder. Det låter kanske dumt att säga alternativa personer, eftersom det inte finns mkt nu för tiden som man tittar undrande efter, men jag kommer inte på något bättre uttryck. Något annat än de ”klassiska” porträtten. Någon med många piercingar eller tatueringar, eller någon med en ”annorlunda” klädstil, någon som på något sätt skiljer sig från mängden.

Men hur närmar man sig ”sådana” människor? Är det fräckt att fråga om man får fotografera dem, när man har en rätt så ”ytlig” anledning? Hur väl måste man känna någon för att ställa en sån fråga? ”Du, du har ju ett väldigt speciellt utseende, får jag fota dig?”. Missförstå mig rätt – jag menar alltså detta i den allra mest positiva andemeningen! Det är VERKLIGEN inget negativt!

Ett exempel på detta är en tjej som jag varken känner eller är bekant med egentligen, men som jag ändå träffade varje vecka i kanske ett års tid. Kan kan låtsas att det var i stallet (det var det inte) – man träffas en gång i veckan, rider sin lektion, hejar och är allmänt trevlig, men när man går därifrån har man absolut ingen som helst koppling till varandra. You get the picture. Hur som helst. Hon har ett såååå speciellt utseende, och jag skulle sååååå gärna vilja fota henne, men det skulle även kännas sååååå fel att fråga henne bara sådär apropå ingenting, när det är över ett år sedan vi träffades senast. Något säger mig dessutom att hon inte är så pigg på att vara med på bilder, så då känns det ju ännu mer dumt att fråga. Man vill ju helst hitta frivilliga ”modeller”, så därför kastar jag ut lite krokar med jämna mellanrum och hoppas att någon ska nappa.

Inomhusfoto är ju dock inte min starka sida, har ingen bra plats att hålla till på… Så det är ju utomhus som gäller. Antingen nu i ”vinterkylan” eller längre fram på vårkanten/sommaren. Och ja, jag söker ju självklart även er som vill fotograferas mer klassiskt så att säga, det är ju faktiskt grymt kul det också :)

Men som sagt… jag vill hitta någon ”alternativ”. Eller ngn som vill göra ngt lite ”utmanande”. Är det du? Eller känner du nån som skulle vara intresserad av att ställa upp? Let me know, pleeeeeease! :)

Säg mig vad du tänker om detta

