Fototriss del 257: Mod

En lite försenad triss eftersom jag jobbat och… ptja, jag har jobbat. Och sovit. Det är väl ungefär allt jag har orkat med, och jag ska strax sova igen. Veckans tema är MOD. Hade jag velat vara lite vitsig nu hade jag lagt till ett O på slutet också och lagt upp lite hockeybilder ;) Men nu ska jag inte vara sån. Det första jag tänkt på när jag såg Mod var nämligen mina ”kollegor by extension”, nämligen brandmännen. Och kvinnorna. Men ni fattar – yrkesgruppen. Otroligt imponerande yrkesgrupp.

Min första bild tog jag när jag var i Uppsala på SOS-skolan. Det hölls på samma plats som denna brandstation.

Brandstation

De nästa två bilderna är tagna på Nyhamns Industriområde, söder om Sundsvall. Här brinner det titt som tätt, hela området är förstört och det är i princip enbart ruiner kvar. Ändå fortsätter folk (?) att tända på där. Under min tid på SOS har det brunnit där MINST en gång, tror det kan ha varit fler, men kan inte svära på det. Men åtminstone en. Folk (?) är idioter – brandmän är MODIGA. Det är trots allt i huvudsak eld och andra räddningsuppdrag de sysslar med, DET är modigt.

Nymamns industriområde

Nymamns industriområde

För att se fler modiga bilder, klicka på bannern nedan.

Fototriss banner

7 thoughts on “Fototriss del 257: Mod

  1. Jag håller med dig om brandmän/kvinnor. Var själv flygplatsbrandman i lumpen. Totalt 345 dagar fördelat på Arlanda där grundutbildning var sedan ute på Midlanda. Sedan fick jag fortsätta i civilförsvaret och deltaga i övningar. Tillhörde även industribrandkåren på Wifstavarf. Roligaste minnen på senare på senare år var när vi fick tävla i brandkunskap på Victoria i Uppsala. Jag ingick i gruppen som rökdykare. Att vara brandman krävs mod. Då jag också tänker på mod när man har rökdykar utrustning på sig och kryper in i rökfyllda byggnader och räddar liv. Gäller att inte få panik och aldrig tappa orienterineg.

  2. Det krävs stort mod för att vara brandman! Jag var på studiebesök på Brandstationen för några veckor sedan och fick en inblick i brandmännens arbetsuppgifter! Vilket tufft arbete, absolut ingenting för de räddhågsna!

Säg mig vad du tänker om detta

