Allmänt

Tiggarkvinnan

Den senaste tiden har det suttit en kvinna på marken precis vid ingången till ICA Maxi i Birsta. Hon sitter med en filt över benen och en pappersmugg framför sig, gör inget väsen av sig. När man möter hennes blick så ler hon stort med sneda tänder och säger hej.

Och jag får så jäkla ont i magen varje gång. Ont i magen för att jag inte vill ge henne pengar efter allt negativt man läst om tiggare och om hur de inte får pengarna själva eller ens behöver dem. Jag skäms över att jag inte vill möta hennes blick eftersom den får mig att må dåligt över att jag inte kan/vill ge henne pengar.

Jag leker med tanken att fråga om det är något speciellt hon behöver innifrån butiken, samtidigt som jag är rädd att hon ska be om något jag inte kan ge, eller att hon inte ens kan språket.

Men framförallt får jag dåligt samvete över att hennes situation får MIG att må dåligt. Jag som har familj, mat, husrum, jobb, hälsa, vänner och övrig ”onödig lyx”. Jag har ingen aning om hur hennes liv ser ut när hon inte sitter utanför Maxi, men något säger mig att våra liv är väldigt olika varandra, och att jag inte är den som har det sämst.

Jag vet inte vart jag vill komma med det här. Jag kastas mellan att vilja ge henne pengar, och att inte vilja. Och ja just det, jag vet ju aldrig hur mkt man ”ska” ge. Vad jag än skulle ge i en sådan situation känns som alldeles för lite.

Jag är inget bra på sånt här…

Bild från Google
Bild från Google
One thought on “Tiggarkvinnan

  1. Jag har tänkt samma sak, så jag frågade våran nämndsordförande om det där, med tanke på att vi nästan inte har några tiggare i Sverige och ett rätt bra invandringssystem. Han berättade då att de flesta som tigger är romer eller andra som kommer från EU-länder och som inte tjänar tillräckligt på att tigga i sitt hemland. Då kommer de hit, för här tjänar de mer på tiggandet och de behöver inte söka asyl eftersom de är EU-medborgare. De sitter där för att det är enkelt. De skulle kunna gå till socialen och få hjälp om det vore så att de vill stanna i Sverige och vara hederliga medborgare, men de gör valet att sitta där istället för att det är ett snabbt sätt att tjäna pengar. Så du behöver inte känna dig så hemskt illa till mods faktiskt. De kan få hjälp, men de väljer att inte ta den.

Säg mig vad du tänker om detta

